Rodzinnie i aktywnie – jak jednocześnie zadbać o kondycję rodziców i dzieci?

Niemowlę też może uczestniczyć w aktywnościach

Bardzo często rodzice najmłodszych dzieci tłumaczą brak większej aktywności fizycznej koniecznością opieki nad niemowlakiem. Jednak nawet kilkutygodniowe dziecko może być uczestnikiem wielu aktywności, na przykład:

  • jogging, jazda na rolkach – dziecko w specjalnym wózku,
  • ćwiczenia rozciągające i inne na macie,
  • aqua aerobic z dzieckiem – zajęcia nauki pływania dla niemowląt.

Niektóre siłownie czy kluby fitness organizują także zajęcia dla młodych rodziców, w których czynny udział biorą również nawet najmłodsze dzieci.

Spacery i zabawy w terenie dla każdego

Do tradycyjnych form ruchu, które od lat wybierane są przez rodziny, należą wspólne spacery, wycieczki na tereny zielone. Warto poszerzyć je o sportowe aktywności. Zabranie ze sobą piłki, paletek do badmintona czy innych ulubionych akcesoriów sportowych urozmaici wyjście, dodając większą dawkę ruchu. Na dobrą pogodę świetne są także wycieczki rowerowe. Nawet najmłodsze dzieci mogą w nich uczestniczyć dzięki specjalnym przyczepkom rowerowym albo fotelikom przypinanym do roweru dorosłych. Zimą aktywność warto przenieść na stok – sanki, narty czy snowboard doskonale rozwijają kondycję.

Kiedy pogoda nie sprzyja…

Jednym z usprawiedliwień dla braku aktywności fizycznej jest zła pogoda. Jednak przy obecnym dostępnie do różnorodnych form aktywnej rozrywki pod dachem nawet największe deszcze czy niskie temperatury nie mogą być przeszkodą. Baseny i parki wodne, ścianki wspinaczkowe, kluby fitness czy parki trampolin oferują ciekawe propozycje dla dzieci w różnym wieku, w których również mogą uczestniczyć dorośli. Warto także dla młodszych znaleźć salę zabaw, w której rodzice mogą bawić się z dziećmi, dzięki czemu razem aktywnie spędzicie czas. Nawet w domu można poćwiczyć, czy też pobawić się na przykład w gry ruchowe z konsolą do gier.

Rozwińcie wspólne sportowe pasje

Jeżeli jesteś wielbicielem jakiejś formy ruchu, warto swoją pasją powoli „zarażać” dziecko. Wspólnie spędzony czas, gdy robicie razem to, co kochasz, jest nie do przecenienia. Pamiętaj jednak, by wsłuchiwać się w potrzeby dziecka, nie każde musi przejąć zamiłowania rodziców. Jeżeli Ty uwielbiasz piłkę nożną, ale Twój syn czy córka woli spędzać czas na basenie, wybierajcie wspólnie formy aktywności najodpowiedniejsze w danej sytuacji.

W dbaniu o rodzinną kondycję fizyczną najważniejsze jest wzajemne zrozumienie i dobra zabawa. Warto ruch wpisać w codzienny plan dnia, dzięki czemu cała rodzina może zyskać zdrowie i dobre samopoczucie.