Mały smakosz czy niejadek-jakie jest Twoje dziecko?

Dieta na miarę dziecka 

Bilansując dietę dziecka należy pamiętać przede wszystkim o jego potrzebach zmieniających się z wiekiem. Niemowlęta do 6 miesiąca życia powinny być karmione wyłącznie mlekiem mamy lub mlekiem modyfikowanym. W przypadku dzieci do 2 roku życia WHO zaleca utrzymywanie karmienia piersią, jednak należy podkreślić, że nie jest ono wystarczające do pokrycia potrzeb żywieniowych dziecka.

Małe dzieci intensywnie się rozwijają i szybko rosną, ale nie są w stanie jeść dużych porcji, dlatego ich posiłki powinny być treściwe, bogate w witaminy i minerały. Podobnie jest w przypadku dzieci szkolnych i nastolatków. Dieta dzieci w każdym wieku powinna składać się w większości min. w 80% z produktów nieprzetworzonych, być bogata w warzywa i owoce i pokrywać indywidualne zapotrzebowanie na kalorie danego dziecka.

Rozszerzanie, czyli nowe smaki

Rozszerzanie diety należy zatem rozpocząć po 6 miesiącu życia malucha. Do tego czasu składniki odżywcze zawarte w mleku pokrywają w zupełności zapotrzebowanie dziecka. W przypadku dzieci karmionych mlekiem modyfikowanym, które wykazują gotowość do przyjmowania innych pokarmów rozszerzanie diety można zacząć po 5 miesiącu życia, ale nie ma takiego obowiązku. 

Rozszerzanie diety niemowląt powinno być stopniowe. Należy wprowadzać nowe produkty powoli, podając je osobno w niewielkich ilościach. Dziecku należy stopniowo podawać gotowane warzywa i mięso, owoce, a także inne produkty, tak aby do ukończenia przez nie 12 miesiąca jego dieta była już bogata i w pełni różnorodna. Zawarte w mleku składniki odżywcze w tym okresie nie są już wystarczające do rozwoju i wzrostu maluchów, dlatego powinny pochodzić z też innych pokarmów.

Karmienie a jedzenie   

Rodzice, najczęściej martwią się, że ich dziecko je za mało i nie je określonych produktów. Otóż okazuje się, że większość z tych obaw wynika z niewiedzy. W uproszczeniu można przyjąć, że żołądek dziecka jest wielkości jego pięści. Zatem objętość jednego posiłku powinna być do niej zbliżona. Dzieci podobnie jak dorośli również mają prawo nie lubić niektórych pokarmów. Wówczas nie należy ich bezwzględnie zmuszać do jedzenia, a jedynie zachęcać do próbowania i poznawania nowych smaków. Rodzice decydują co i kiedy je dziecko, ale ono zdecyduje czy zje i ile zje. Apetyt dzieci jest naturalnym wyznacznikiem ich zapotrzebowania na jedzenie i zachowując zasady zdrowego żywienia i regularności posiłków można mu zaufać.

Zbilansowana dieta dla dziecka to po prostu zdrowa dieta, bogata w produkty nieprzetworzone, różnorodne warzywa i owoce, a eliminująca cukry proste, konserwanty, barwniki i tłuszcze utwardzane takie jak np. margaryna. Powinna być bezwzględnie dostosowana do wieku dziecka i jego potrzeb. Rodzic nie powinien zatem skupiać się bezwzględnie na tabelkach i liczeniu kalorii, ale zaufać swojej intuicji, apetytowi dziecka i zdrowemu rozsądkowi.